Marknadsavdelningens utmaningar

Den senaste tiden har vi varit ute på kundmöten – många kundmöten, runt 35 stycken den senaste månaden! Något som slår oss är att vi möts av ett återkommande antal utmaningar som nästintill varje marknads- eller kommunikationschef nämner. Detta leder givetvis till intressanta diskussioner och goda förutsättningar för ett samarbete men det berättar också en historia om hur många företag har halkat efter inom liknande områden och nu har förstått att det är dags för en förändring.

Utan inbördes ordning kommer här de tre vanligaste utmaningarna vi hör om under våra möten samt våra tankar kring dessa:

Vi vet att vi bör finnas på sociala medier men vi vet inte var vi ska börja. 

Jättebra! Insikten är första steget mot en förändring. För att ta nästa steg måste ni börja med att utgå från er målgrupp. Målsättningen med er närvaro på sociala medier, oavsett om ni säljer till företag eller privatpersoner, måste alltid vara att skapa ett värde för målgruppen. Det i sin tur skapar affärsnytta för företaget. Så, på vilka sociala medier finns målgruppen? Facebook? LinkedIn? Instagram? Snapchat? När ni har identifierat de rätta kanalerna är det dags att börja diskutera innehåll. Att engagera, att inspirera och att relevant(!) informera målgruppen är centralt för att lyckas med marknadsföringen på sociala medier.

Vi kan inte mäta resultatet av våra marknadsinvesteringar. 

Med dagens digitala tekniker finns oändliga möjligheter att mäta resultat. Med inbound marketing och marketing automation (läs mer här: http://www.hubspot.com/inbound-marketing) kan all trafik och alla actions som era besökare gör digitalt mätas och i slutändan leverera kvalificerade affärsmöjligheter till sälj. För att dessutom få bättre koll på budget rekommenderar vi alla våra kunder att använda sig av Mediatool, ett fantastiskt arbetssätt för att planera, organisera och analysera resultatet av alla marknadsaktiviteter oavsett om det är print, digitalt, mässor eller PR.

Byråns engagemang är inte längre var det har varit. 

Den klassiska smekmånaden är över. Ett par år har passerat och byrån har fått in nya spännande kunder som gör att du känner att du har halkat ner i prioriteringslistan. I början var ju allt så bra! Arbetsgruppen hos byrån kom med fantastiska idéer och förslag men nu verkar lågan ha slocknat. Relationen med byrån är som vilket förhållande som helst, man måste underhålla det. Innan du bestämmer dig för att göra slut borde du kanske försöka rädda det förhållandet. Boka in ett möte med byrån och förbered en agenda som tydligt beskriver dina förväntningar för ett fortsatt samarbete. Kanske är det så att byrån inte känner till era förväntningar och därför går i vetskapen om att allt är frid och fröjd. Var rak och ärlig under mötet och berätta om dina förväntningar. Kan byrån leva upp till dina krav? Om inte, ja då är det nog dags att gå vidare.