Svenskt i topp när innovationslejon delades ut i Cannes

Varje år samlas världens reklam- och kommunikationselit i Cannes för att delta i vad som ofta benämns som branschens egen Oscarsgala. 

Idag vill vi både gratulera och lyfta fram två svenska innovativa idéer som prisades i Cannes i veckan. Metallen Humanium, utvecklat av Individuell Människohjälp samt byråerna Great Works och Åkestam Holst, mottog Grand Prix i Cannes Innovation Lions. Stockholm Pride prisades för sin digitala Pride-parad i spelet GTA 5.

”Världens mest värdefulla metall” – Så beskrivs metallen som framställs genom att smälta ner illegala vapen och som säljs till privatpersoner för 25 000 kr per tacka. Pengarna som betalas är en donation till Individuell Människohjälps arbete i länder som är särskilt utsatta för vapenrelaterat våld. Företag kan ansöka om att köpa metallen för produktion av varor på IM:s kampanjsida.

Program för insamling av illegela vapen i u-länder är lider ofta av brist på pengar och resurser. Just därför är konceptet så smart. Genom att förvandla insamlingsprogrammen till en ny produktionsprocess lyckas man förena kapitalism och medmänsklighet.

I videon som presenterar Humanium får vi lära oss att det finns över 500 miljoner oregistrerade vapen i världen och att det varje minut är någon som skjuts till döds. Det är häpnadsväckande och skrämmande siffror. Individuell Människohjälp arbetar nu för att få flera stora företag att börja producera varor av Humanium. Vi önskar de all lycka till och följer detta med spänning!

Se videon om Humanium här:

Se video om Stockholm Prides parad i GTA 5 här: