Konsumenter litar mer på reklam i traditionella kanaler än i digitala kanaler

En undersökning genomförd av Marketing Sherpa visar att konsumenter litar på reklam i traditionella kanaler såsom print, radio och TV  mer än reklam i digitala kanaler som sökmotorer, sponsrade blogginlägg och banners. 

Online pop-ups är den annonsform konsumenter i särklass litar allra minst på. Och i ärlighetens namn, hur ofta reflekterar vi ens över innehållet i en pop-up? Ögonen börjar automatiskt leta efter det röda krysset och annonsen är borta lika snabbt som den poppade upp.

Anledningarna till varför konsumenter litar mindre på digitala kanaler är många. Den främsta är att risken för att bli lurad online är betydligt högre än i traditionella kanaler. Med ny teknologi kommer nya möjligheter och med dessa nya möjligheter kommer tyvärr en hel del brottslighet.

Så hur ska då seriösa företag agera som vill bli uppfattade som trovärdiga och få ut det mesta av de digitala kanalerna?

Egentligen börjar allt med nöjda kunder. Nöjda kunder är nämligen mer benägna att interagera med företag i digitala kanaler. Den största anledningen till att man är som kund är missnöjd är dålig kundservice. Så genom att höja kvaliteten på din kundservice ökar du trovärdigheten i digitala kanaler och uppmuntrar kunden att interagera med företaget i digitala kanaler.

För att på riktigt lyckas i digitala kanaler krävs en tydlig och genomtänkt strategi. En digital strategi är inget hafsverk. Att ta fram en strategi kräver tid och kunskap. Med all den data som finns tillgänglig idag har du en unik möjlighet att utforma en strategi med en fast förankring i hur verkligheten ser ut.

Vi rekommenderar alltid att anlita specialister istället för generalister. Med tanke på komplexiteten i varje digital kanal är detta en förutsättning för att lyckas. Din digitala byrå har garanterat massor med data som är intressant för reklambyrån att ta hänsyn till i utformning av budskap och design. En samverkan mellan digital byrå och reklam/kommunikationsbyrå är ett måste idag och det är upp till dig som marknadschef att se till att det händer.

Oskar Wennberg

Byråvalsexpert

0768 556 713

ow@bonzaibd.se