5 saker att tänka på när du köper SEO-tjänster

I vår nya artikelserie listar vi saker som är viktiga att tänka på när du köper in olika typer av byråtjänster. Först ut är SEO!

Om byråmarknaden är en djungel, då är nog SEO den mest snåriga delen av den djungeln. Att köpa SEO-tjänster kan vara väldigt utmanande om man inte är insatt i hur det fungerar. Samtidigt blir resultatet fantastiskt när man lyckas hitta rätt partner. Här har vi samlat 5 saker du ska tänka på när du köper SEO-tjänster.

Vad vill du få ut av SEO?

Är målet att öka försäljningen i webbshopen? Att genererera fler leads till säljarna? Målsättningarna skiljer sig givetvis från företag till företag beroende på hur verksamheten ser ut. I din brief till SEO-byrån ska du lista vilka KPI:er som är viktiga för dig. Google själva delar in sökkategorier på följande vis:

  • Transactional eller Do – Användaren vill hitta en sida där de kan göra något, som till exempel köpa något, ladda ner något eller börja prenumera på något.
  • Informational eller Know – Användaren vill hitta specifik information om något.
  • Navigational eller Go – Användaren letar efter en specifik webbplats och det finns sannolikt bara en specifik webbplats som de vill hitta.

Du kan utgå ifrån dessa kategorier när du sätter upp dina mål.

Vad måste ingå i tjänsten?

För att du ska kunna välja rätt partner måste du fundera över vilka kompetenser du behöver. Det finns en uppsjö byråer där ute som erbjuder SEO-tjänster och det kan skilja sig mycket åt avseende vilka tjänster man faktiskt erbjuder. Därför behöver du fundera över  vilka tjänster som byrån måste kunna erbjuda och vad du kan göra inhouse. Men tänk inte bara på vad du behöver just nu, utan också vad du kommer att behöva på sikt.

Transparens

Hur olika SEO-aktörer redovisar resultat och vad som faktiskt görs på din webbplats är inte självklart. I avtalet med aktören ska du därför se till att skriva in tydliga riktlinjer för vad som ska redovisas, när det ska redovisas och hur det ska redovisas.

SEO är komplext arbete och för att du ska kunna värdera vad du faktiskt får för pengarna måste aktörens arbete redovisas tydligt.

Vad händer om du behöver byta SEO-leverantör?

Saker och ting kan förändras och i framtiden kan du hamna i en situation där du vill byta leverantör. Då gäller det att veta förutsättningarna. Därför bör det vara inskrivet i avtalet bl.a vad som händer med det off page arbete som leverantören genomför under avtalstiden om du skulle vilja byta leverantör.

Eftersom du har varit noggrann med transparensen enligt föregående punkt så är du redan insatt i vilka strategier din leverantör har använt och detta är något du ska kunna presentera för den nya leverantören. Rapporter som din leverantör har lämnat kan vara bra att dela med sig av till den nya leverantören så att de kan sätta sig in i dina målsättningar och vad du vill uppnå.

När du har bytt leverantör är det viktigt att du byter alla lösenord som din förra leverantör har haft tillgång till.

Se upp!

SEO är en snårig bransch som tyvärr har lockat till sig många oseriösa aktörer. Även om det har blivit bättre på senare år så finns det fortfarande en hel del att se upp med. Se särskilt upp med företag som påstår sig kunna garantera en förstaplats på Google.

Google har listat ett antal varningstecken som kan tyda på att aktören är oseriös. Dra öronen åt dig om aktören:

  • Äger skuggdomäner
  • placerar länkar till andra kunder på öppningssidor
  • erbjuder sig att sälja sökord i adressfältet
  • inte gör skillnad på faktiska sökresultat och annonser som visas på sökresultatsidor
  • garanterar rankning, men endast på oviktiga, långa sökordsfraser som du skulle få i vilket fall som helst
  • arbetar med flera alias eller falsk Whois-information
  • får trafik genom ”falska” sökmotorer eller genom spionprogram eller scumware
  • har haft domäner som tagits bort från Googles index eller som själv inte är listad hos Google.

Google har ännu fler tips som du kan läsa om här: https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=sv