3 saker du ska tänka på när du väljer mediebyrå

De senaste årens utveckling av digitala kanaler har gjort det svårare än nånsin att få ihop helheten när det gäller köp av utrymme. Utvecklingen av programmatiska köp har inte gjort det lättare. När du ska välja mediebyrå finns det alltså mycket att tänka på för att du ska maximera utfallet av din budget.  

Ha koll på terminologin

CPO, CPC, NetNet, programmatic, CTC osv. För att lyckas med ditt val av mediebyrå är det viktigt att du har koll på språket. När du ser över dina behov kan du passa på att även se över ditt ordförråd. Det har garanterat uppkommit nya termer och uttryck sedan du valde mediebyrå senast, som kan vara viktiga att känna till.

Ad fraud

Eftersom programmatiska köp sker helt automatiserat har mycket av kontrollen över vad som faktiskt visas försvunnit. Därför måste du be byrån att redovisa vilka åtgärder de tar för att undvika bedrägerier. Hur säkerställer byrån att annonserna du köper faktiskt visas för människor och inte för botar? En rapport från The Association of National Advertisers (ANA) uppskattar att annonseringsbedrägerier kostade branschen 7,2 miljarder dollar 2015. Med andra ord är detta ingenting att sopa under mattan när det gäller mediebyråns rutiner.

Optimering

Tiden för den statiska kampanjen får nästan anses vara förbi. Visst, det finns en del företag som fortfarande kan klara sig på den där helsidan i tidningen. Men för de allra flesta har data och hur data används för att fatta nya beslut under kampanjens gång blivit avgörande för att lyckas. I ett ”always on”-tänk är optimering genom analys av data avgörande för att få ut så mycket som möjligt av investeringen i utrymme. Så frågan du ska ställa mediebyrån är: ”Hur kommer ni att arbeta för att optimera min budget?”.