Coca Cola’s designtävling – gratis arbete för designers eller strålande exempel på co-creation?

Genom att lägga ut en kort designbrief har Coca Cola lockat till sig över 1500 bidrag i en designtävling COKExADOBExYOU. Möjligheten att få med sin design i marknadsföringen för OS i Tokyo 2020 hägrar. Men hur påverkar detta byråbranschen och kreatörer?

Tillsammans med Adobe lanserades tävlingen i höstas och den blev en succé med över 1500 bidrag (se här). Briefen som lades ut ser du i bildspelet ovan. Vid nedladdning fick man också tillgång till några grafiska element att använda i designen. Snyggt paketerat och med tydliga instruktioner. Precis som man skulle ha gjort om man briefar sin byrå.

James Sommerville, Vice president of global design på Coca Cola, pratar om tävlingen som en möjlighet för unga designer att visa upp sig, att få en chans man aldrig hade fått annars. Att designa något för Coca Cola är stort, något du kan sätta på ditt CV. Coca Cola gör en insats för designers världen över med tävlingen, enligt James Sommerville.

Men det är något som sticker i ögonen med detta hos en del. Coca Cola kringgår byråmodellen och skaffar sig gratis arbete från kämpande kreatörer. Visst, en möjlighet att visa upp sig, men samtidigt devalveras designers värde om det förväntas utföras utan ersättning bara för att varumärket råkar vara ett av världens största.

Co-creation används flitigt i både marknadsföring och produktutveckling. Åbro gjorde det i Drakens Guld, Åhléns gjorde det med ”Folkets filling” (som förvisso gick åt skogen i samband med mediedrevet mot Alla Mina Kamrater) och McDonald’s gjorde det utmärkt i My Burger.

Två saker slår mig när jag scrollar genom bidragen på kampanjsidan och går igenom #cokexadobexyou på Instagram. Det första jag funderar över är var gränsen egentligen går för vad som är co-creation och vad som kan anses vara utnyttjande av sin maktposition. Det andra är hur stora variationerna på de olika designerna är. Samma brief, 1500 olika kreatörer, 1500 olika resultat. Det är så viktigt för företag att välja rätt designer i sina olika projekt!

Här kan du läsa mer om Coca Cola’s projekt och bilda din egen uppfattning: http://www.thedrum.com/news/2018/03/28/coca-cola-breaking-the-agency-model-experiment-with-crowd-sourced-creative-briefs

Vill du ha intressant läsning direkt i inboxen? Signa upp på vårt nyhetsbrev!