Varför kreativa pitcher är fel väg att gå

Det kanske kan verka som bra idé från början, att bjuda in ett gäng byråer som utan ersättning får presentera konkreta förslag på en ny kampanj, webbdesign eller förpackningsdesign. För hur ska man annars utvärdera kreativitet och huruvida byrårna har förstått briefen? Men om du väljer byrå baserat på idén som du gillar bäst fattar du med största sannolikhet ditt beslut på fel grunder. 

Det har gått lite drygt ett år sedan #pitchgate där delar av branschen luftade sina tankar kring  pitchprocesser i en serie debattartiklar i Resumé och Dagens Media. När vi hjälper kunder att välja byrå kräver vi aldrig kreativa idéer från de deltagande byråerna, helt enkelt för att det är fel väg att gå. Nu ska vi förklara varför.

1. Det saknas information

Hur bra din brief än är så kommer det att saknas information som är nödvändig för att arbeta fram ett kreativt förslag som tagit hänsyn till alla aspekter, såsom er affärsmodell, syfte, mål, tonalitet, målgruppens beteenden osv. Fram tills att alla involverade i projektet har all information kommer varje förslag som ges att vara mer eller mindre en gissning. Och för att alla involverade ska få de insikterna som behövs, krävs det att ni arbetar tillsammans. Det löser man inte i en pitch.

2. Bra idéer är produkten av samarbete

De exempel på fantastiska resultat som byråer har varit med och skapat tillsammans med sina kunder kommer inte ur gissningar. De är produkten av ett djupt samarbete mellan kund och byrå. Utan samarbetet och en strukturerad kreativ process är det omöjligt att validera idéerna.

3. Dagsformen avgör

Eftersom byråerna du bjuder in till din pitch omöjligt kan ha fått all nödvändig information blir det dagsformen som avgör vilket förslag som är ”bäst”. A lucky guess! Fundera också över vad det egentligen betyder att en byrå har så mycket tid att lägga på obetalt arbete.

4. Byråer tackar nej

Många byråer ställer helt enkelt inte upp på obetalda kreativa pitcher. Det innebär att du riskerar att inte få med de bäst lämpade byråerna i din urvalsprocess.

Vi anser att svaren på vilken byrå som är rätt för just ditt uppdrag finns i byråns kunskap, erfarenhet, arbetssätt, processer, hur väl era personligheter matchar och en rad andra faktorer. 

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att välja byrå på rätt grunder? Hör av dig till Sebastian på 0709-284579 eller maila sh@bonzaibd.se