Svenska guld, silver och brons i European Design Awards

För varumärkes- och designbyrån Bold blev det ett guld och för The North Alliance som arbetar med upplevelsedesign blev det två silver och ett brons när European Design Awards delades ut i Oslo. 

European Deisgn Awards började dela ut priser till de bästa exemplen av kommunikationsdesign 2007. Juryn består av publicister, redaktörer, journalister och akademiker. Idag är det en av de mest prestigefulla designtävlingarna i Europa. Därför är det såklart extra kul när svenska byråer prisas.

Varumärkes- och designbyrån Bold prisades med ett guld i kategorin Company Logotype för arbetet med Hotell Granen i Åre. För Resumé berättar Bolds seniora designer Martin Ringholm om vad vinsten innebär för Bold:

För Bolds del så är det självklart kul att vinna i EDA i synnerhet då det var vårt första deltagande och ännu ett kvitto på att vårt arbete uppskattas även utanför Sveriges gränser. Men framförallt är det ett väldigt lyckat samarbete mellan en kund med stora ambitioner och en fantastisk produkt, vår talangfulla illustratör William Fonteneau och teamet på Bold med Rosanna Tuvhag som designer och produktionsledare Emma Andersson Glaas.

Något som vi tycker är intressant är att Martin Ringholm lyfter fram själva samarbetet kund och byrå emellan som en av de viktigaste framgångsfaktorerna. Kundens ambitioner har matchat med byråns ambitioner. Ett lyckat byråval med andra ord!

The North Kingdom prisades för sitt arbete med Google Interland, ett spel som ska lära barn att vara Internet Awesome. I spelet tas barnen på en resa som bl.a. lär ut man bör agera på nätet och att inte falla för fake news. Det blev två silver i kategorierna Promotional Site och Mobile App, samt ett brons i kategorin Miscellaneous Digital.

Se casefilmerna i spelarna nedan: