Därför ska du inte slarva med research

I förra veckan skrev vi om hur du gör researchen inför ditt byråval. Du hittar inlägget här: Så gör du research inför byråvalet. Vad vi inte skrev så mycket om är varför det är så viktigt att du gör researchen. Men det ska vi förklara nu. 

Allt för ofta ser vi hur byråvalsprocesser tas alldeles för lätt på. Man vill säkert ha den bästa byrån för uppdraget men inte är beredd att göra jobbet som krävs för att säkerställa att man faktiskt gör det bästa valet. Snarare hoppas man att byrån ska trilla ner i knäet på en genom att skicka ut offerförfrågningar till alldeles för många byråer utan att på förhand ha verifierat att byråerna faktiskt kan leva upp till förväntningarna. Det är oftast inte vägen till ett framgångsrikt samarbete. Men ja, även en blind höna osv.

Genom att dela in researchen i olika faser där du successivt vaskar fram de mest relevanta byråerna sparar du mycket tid och slipper huvudvärk. Istället för att behöva gå igenom 20-30 offerter (vilket få människor klarar av att göra med förståndet i behåll) är målet snarare att i slutändan utvärdera 2-3 offerter från högst relevanta och kvalificerade byråer. Byråerna som du skickar ut förkvalificerande frågor till men som inte var aktuella för uppdraget kommer också att spara tid på att slippa skriva lönlösa offerter.

När vi hjälper våra uppdragsgivare att identifiera rätt kandidater i en byråvalsprocess arbetar vi alltid på det här viset. Då säkerställer vi att byråerna som bjuds in uppfyller de krav som är relaterade till uppdraget.

Vi vill rekommendera alla som står inför ett byråval att tänka igenom processen innan ni ens börjar kontakta byråer. Ha processen klar för dig från början och var noggrann med att kommunicera ut den till de byråer som du tar kontakt med. På så vis inleder ni relationen med rätt förutsättningar redan från början.