Vad gör en varumärkesbyrå?

Det här är första inlägget i en serie där syftet är att reda ut begreppen för att du ska veta vad du kan förvänta dig av olika typer av byråer. Först ut är varumärkesbyrån.

Det som är viktigt att komma ihåg när du läser detta är att det inte bara är du som inköpare som har svårt att kategorisera byråer. Byrårna själva kämpar med vad de ska benämna sig som eftersom de ofta är multikompetenta och de olika disciplinerna allt mer flyter ihop. Därför ska du inte bli förvånad om varumärkesbyrån kan förpackningsdesign eller reklambyrån kan hjälpa dig att bygga en hemsida. Men vi ger det ett försök och hoppas kunna ge dig en bra riktning.

En varumärkesbyrå, brand agency, arbetar kort och gott med att skapa eller forma om varumärken, ladda de med känslor och associationer. Men vad ingår i ett varumärke då? Varumärkens innehåll brukar samlas i det som kallas varumärkesplattform. Varumärkesplattformen fungerar som ett styrdokument som genom text och visualiseringar oftast anger:

Affärsidé – Hur ska vi generera vinst?

Vision – Vad vill vi uppnå?

Mission – Vad är syftet med verksamheten?

Kärnvärden – Vad är själva essensen i varumärket?

Varumärkeslöfte – Vad kan målgruppen alltid förvänta sig?

Positionering – Vilken plats ska vi ta i vår målgrupps medvetanden? Vad är det som särskiljer oss från våra konkurrenter?

Tonalitet – Hur ska vi uttrycka oss?

Varje del i varumärkesplattformen (särskilt positionering) förtjänar egentligen sitt eget inlägg, men det får vi spara till en annan gång!

Starkt kopplat till varumärkesplattformen finns den visuella eller grafiska identiteten; logotyp, teckensnitt, färger och layout. Många varumärkesbyråer arbetar också med att hjälpa sina kunder att ta fram ny eller anpassa en befintlig grafisk identitet. Styrdokumentet som anger riktlinjerna för grafisk produktion kallas ofta för grafisk manual eller grafisk profil.

När företag beslutar sig för att ta ett omtag med sitt varumärke är det viktigt att även ta med den egna organisationen i beräkningarna. Det är nämligen genom den egna organisationen som varumärket får liv och positionen verkligen kan föras i bevis. Därför ingår det ofta en strategi för hur ett nytt eller anpassat varumärke ska lanseras internt så att man får hela organisationen med på tåget.

De flesta varumärkesbyråerna kan hjälpa dig med mycket mer än att ta fram en varumärkesplattform. Ett buzzword just nu är upplevelser, brand experience, som handlar om att skapa en kundupplevelse som sträcker sig över alla touchpoints som du har med dina kunder. Från första kontakten med er, genom köpresan och hela vägen ut till support efter genomfört köp. Varumärket och vad ni står för måste genomsyra allt ni gör för att skapa en enhetlig positiv upplevelse av ert företag. Även detta arbetar många varumärkesbyråer med att hjälpa företag att implementera i sina verksamheter.

Hur arbetar en varumärkesbyrå?

Vi kommer att generalisera grovt här. För trots att det finns många gemensamma nämnare mellan byråernas arbetssätt är det också en del som skiljer byråerna åt, särskilt avseende metoder för att komma fram till de slutsatser som blir leveransen.

Inledningsvis påbörjas arbetet ofta med en eller flera workshops med syfte att bena ut var ni vill komma, vilken position ni vill ta och hur ni ska ta er dit.

För att veta vad målgruppen tycker och tänker om er idag, hur ni står er mot era konkurrenter och vilka associationer det är som faktiskt driver försäljning behöver byrån göra research och analys. Denna fas brukar kallas för nulägesanalys eller varumärkesanalys. Det kan ske genom enkätundersökningar, fokusgrupper, kvalitativa undersökningar eller en kombination av dessa. Det som framkommer genom analysen är grunden för strategin framåt. Vissa byråer sköter insamlingen av data inhouse medan de allra flesta tar hjälp av en underleverantör. Särskilt i de fallen då det ska genomföras undersökningar som kräver en stor mängd svar.

Sedan arbetas varumärkesplattformens innehåll fram, ofta genom en serie workshops, med underlaget från varumärkesanalysen som utgångspunkt.

Allt som görs är alltså grundat i insikter som baserar sig på fakta. Utan att göra den grundläggande analysen i den här typen av arbete kommer all kommunikation som tas fram att vara en gissningslek.

Vilka yrkesroller finns på en varumärkesbyrå?

Återigen, byråerna skiljer sig åt och det är viktigt att du har med dig. Dessutom kan en till exempel en Art Directors roll på en byrå se annorlunda ut på en annan byrå. Yrkesrollerna vi listar nedan är de allra vanligaste.

Projektledare – Är ofta den främsta kontaktytan mot dig som kund som ansvarar för att projektet drivs framåt och att deadlines hålls

Planner – Inte riktigt så logiskt som man kan tro. En planer ansvarar för att hålla koll på trender, förstå konsumenters beteenden och omvärldsbevakning.

Varumärkesstrateg – Främsta uppgiften är att förstå kundens behov och utmaningar för att kunna omsätta detta till en strategi.

Copywriter – Arbetar med att omsätta insikterna från analysen och strategin till faktiska budskap

Designer – Det finns många olika typer av designers. I det här fallet arbetar designern med att omsätta insikter om målgruppen till grafisk design i form av logotyper, färgval eller andra grafiska element som utgör den visuella identiteten.

Art Director – Leder den kreativa processen som har med design att göra. Arbetar ofta i team med en copywriter.

Vad ska du tänka på när du anlitar en varumärkesbyrå?

En snabb googling på ”varumärkesbyrå” gav mig 12 900 träffar. Såklart finns det inte så många varumärkesbyråer i Sverige men att hitta och välja rätt varumärkesbyrå är inte helt lätt. Det här ska du tänka på:

  • Det är inte bara de som kallar sig varumärkesbyråer som kan hjälpa dig med ditt varumärke. Flera reklambyråer, kommunikationsbyråer och andra typer av byråer arbetar med utformning och anpassning av varumärken. För att hitta den som passar dig behöver du göra din research och tydligt definiera dina behov. Vad passar dig bäst? Flera specialistbyråer eller en fullservicebyrå?
  • Undvik kreativa pitchar där byråerna förväntas ta fram färdiga förslag. Det inte schysst mot dig själv eller mot byråerna. Förslagen du får in kommer att vara baserade på gissningar och antaganden. Det är alltså dagsform som avgör. Om du ens får in några förslag alls. Det är nämligen många byråer som inte ställer upp på den typen av pitcher och du riskerar då att att missa bra kandidater.
  • Ta fram en tydlig kravprofil som behandlar allt från hårda fakta som byråns storlek, var den ska finnas och priser till mjuka värden som hur de ska arbeta, vilken erfarenhet de ska ha och vad du förväntar dig kring personkemi.

Vi hoppas att det här ska hjälpa dig en bit på vägen i valet av varumärkesbyrå. Om du vill ha hjälp med ditt byråval, hör av dig till oss så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa dig.

Har du synpunkter på det här blogginlägget eller tycker att vi har missat något viktigt? Kommentera gärna på LinkedIn eller skicka ett mail! Vi vill gärna diskutera och utveckla innehållet så att det blir så heltäckande som möjligt. 

Skicka mail till oss