Vad gör en kommunikationsbyrå?

Detta är tredje delen i vår serie om olika typer av byråer. Vi har tidigare skrivit om varumärkesbyrån och reklambyrån. Nu är det dags för kommunikationsbyrån som befinner sig i gränslandet mellan reklambyrån och PR-byrån. 

Kommunikationsbyråer kommer i många olika former. Det är ett brett epitet som innefattar flera olika discipliner inom kommunikation. Vissa är specialiserade på särskilda branscher, andra på specifika discipliner inom kommunikation. Vår erfarenhet är att medan reklambyråer generellt sett har en kompetensfördelning med tyngd på kreatörer har många kommunikationsbyråer mer tyngd på strateger.

Den strategiska kommunikationsbyrån Kreafon skrev klokt i ett blogginlägg från 2013 såhär om kommunikationsbyråer:

Sedan några år tillbaka väljer många byråer att kalla sig för kommunikationsbyrå istället för reklambyrå eller PR-byrå. Detta för att man känner dig ”mitt emellan” reklam och PR, och idag är det ofta svårt att skilja på vad som är vad. Kommunikationsbyråer har olika inriktning och specialiteter. En del är fullservicebyråer (dvs arbetar med ”allt” från strategi till produktion av till exempel trycksaker och webbsidor). Andra är mer specialiserade (på t.ex en viss bransch eller en viss typ av marknadsföring). Vissa arbetar med konsumentreklam, andra med business to business (B2B).

Många kommunikationsbyråer har ett väldigt brett tjänsteutbud som innefattar allt från varumärkesutveckling och grafisk produktion till PR och finansiell kommunikation som årsredovisningar. I takt med den digitala utvecklingen har också många kommunikationsbyråer anställt webbutvecklare och breddat utbudet med flera olika typer av tjänster inom digital kommunikation.

Hur arbetar en kommunikationsbyrå?

Eftersom kommunikationsbyråers tjänsteutbud ofta är brett är det svårt att generalisera. För olika typer av tjänster använder sig kommunikationsbyråer av olika typer av processer för att komma fram till leveransen. 

Men om vi ändå ska generalisera litegrann kan vi säga att det är som med mycket – allt börjar med research. För att en kommunikationsbyrå ska kunna ge dig en bra leverans krävs olika typer av förstudier beroende på vilka målsättningar projektet innebär. Det kan handla om intervjuer med din målgrupp, enkätundersökningar, workshops eller platsbesök för att lära känna din verksamhet. 

Vad ska du tänka på när du anlitar en kommunikationsbyrå?

Gör din research

Eftersom kommunikationsbyråer kommer i så många olika former och med så olika inriktningar är det viktigt att du gör din research. Utgå från vilka förväntningar och krav du har på vad byrån ska kunna erbjuda och skapa en lista över detta. Sedan kan du börja googla, be om tips i ditt nätverk och börja kontakta byråer du redan känner till för att se vilka byråer som kan svara upp mot dina förväntningar. 

Tänk långsiktigt

Just nu kanske du behöver hjälp med din årsredovisning, men vilka behov har du framöver? När du ändå är ute och letar efter en kommunikationsbyrå kan du passa på att täcka in flera olika behov. Det första projektet kan fungera som ett test för att se hur bra ni arbetar ihop och om du har gjort rätt val kan du se fram emot en långvarig relation med en partner som kommer att lära sig din verksamhet och dess behov utan och innan.

Lär känna arbetsgruppen

En karismatisk och säljande projektledare kan charma vem som helst under en byråvalsprocess. Men för att du ska kunna skapa ett riktigt bra beslutsunderlag måste du få lära känna arbetsgruppen. Be byrån att ta med hela den tilltänkta arbetsgruppen när de presenterar sin offert och projektplan. Låt copywritern prata om hur hen ser på sin roll i projektet, AD:n på sin roll osv. Först då kan du börja se framför dig hur det kommer att vara att samarbeta med byrån. 

HUR byrån arbetar är minst lika viktigt som VAD man har gjort tidigare

För att ett samarbete ska fungera långsiktigt är det viktigt att dina förväntningarna på hur samarbetet ska fungera överensstämmer med hur byrån arbetar. Fundera därför över vilka dina förväntningar är. Hur involverad vill du vara i arbetet? Hur ska leveranser fungera? Hur ska beställningar fungera? Hur detaljerade projektplaner behöver du? Vilka personer i arbetsgruppen vill du ha direktkontakt med?