Vad gör en webbyrå?

Välkommen till fjärde delen i vår artikelserie där vi reder ut epiteten på byråmarknaden. Tidigare har vi behandlat varumärkesbyrån, reklambyrån och kommunikationsbyrån. Nu tar vi tag i webbyrån.

De allra flesta webbyråerna kan hjälpa dig med det mesta som har med din webbplats att göra, från strategi och design till produktion, underhåll och förvaltning. Däremot är det många renodlade webbyråer som inte arbetar med själva innehållet, dvs. text och bild. Fokuset ligger istället på olika typer av design, funktion och själva utvecklingen.

Många byråer är specialiserade på ett specifikt CSM, som WordPress, EpiServer eller Sharepoint. Om du är osäker kring vilket CMS som passar dig bäst kan det vara en god idé att göra en förstudie med syfte att reda ut vad som passar er bäst beroende på syftet och målet med webbplatsen, innan du väljer webbyrå.

Webbyråer kan också hjälpa dig att göra rätt val av hosting baserat på dina behov. Vissa byråer har egna lösningar för hosting medan de allra flesta kan rekommendera den lösningen som passar dig bäst.

Hur arbetar en webbyrå?

Att arbeta agilt har blivit mer eller mindre standard inom webbutveckling. De två mest kända metoderna är Scrum och Kanban. Istället för att göra tekniska specifikationer in i minsta detalj från början sätter man upp mål och visioner med funktionaliteten. Sedan arbetar utvecklarna i korta iterationer, eller sprinter, för att kunna göra fungerande delleveranser som testas allt efterhand som de färdigställs. Genom att arbeta på det här viset kan du prioritera de funktioner som är viktigast just nu och säkerställa att ni utvecklar med användaren i fokus. Efter varje genomfört sprint hålls också ett möte med syfte att utreda vad som kan bli bättre inför nästa sprint. På så sätt utvecklas samarbetet och kvaliteten höjs.

Innan utvecklingen sätter igång krävs nästan alltid någon form av förstudie. Webbyrån måste lära sig och förstå din affär, din målgrupp och hur de beter sig på nätet, vad syftet är med din webbplats och vilka mål du har. Först då kan byrån börja tänka kring design och funktionalitet. I förstudien definieras allt detta. Tillsammans hjälps ni, utifrån budget, åt att prioritera vilka funktioner som är viktigast och därför ska utvecklas först.

Som kund är det viktigt att du sätter noggrant in i den projektmetod som byrån föreslår att ni ska arbeta efter. Om du är väl förberedd kommer arbetet att flyta på enklare och du går in i samarbetet med rätt förväntningar.

Vilka kompetenser finns på webbyrån?

Beroende på vilken inriktning byrån har kan yrkesrollerna variera en del. Nedan är de allra vanligaste.

Projektledare – Ansvarar för att driva projektet framåt och är ofta din främsta kontakt in mot utvecklingsteamet.

Front-end utvecklare – Utvecklar det som du ser i din webbläsare, gränssnittet.

Back-end utvecklare – Utvecklar det du inte ser i din webbläsare men som sker i bakgrunden, ofta på databas- och servernivå.

UX-designer – UX står för User Experience. UX-designern ansvarar alltså för att designen av webbplatsen har användaren i fokus så att användarupplevelsen blir enkel och positiv.

Designer – Arbetar med att designa de grafiska elementen på din webbplats så att de går i linje med din grafiska profil.

Vad påverkar priset på en hemsida?

Det finns en rad faktorer som påverkar priset på din nya hemsida. Beroende på vilka krav du har kan hemsidan kosta allt från ett par tusen till miljoner kronor. För de flesta företag har hemsidan blivit affärskritisk och navet i marknadsföringen. Därför är det också värt att investera de extra kronorna vid utvecklingen av en ny hemsida.

Det absolut viktigaste du ska göra innan du börjar leta efter en webbyrå är att ha klart för dig vad syftet med hemsidan ska vara, vilka målsättningar du har och vilka krav avseende funktionalitet du har. Och vilken budget du har. Även om den byrån du i slutändan väljer att samarbeta med kan hjälpa dig att göra en mer detaljerad kravspec har du som inköpare ett ansvar att göra så mycket förarbete du kan. Det kommer att spara både dig och byrån tid.

När du har detta klart för dig är det dags att börja leta efter en byrå som kan svara upp mot dina krav och önskemål.

Unik design eller mall

Det finns en uppsjö av webbyråer som erbjuder ”billiga hemsidor” som är baserade på färdiga mallar, eller teman. Huruvida detta är rätt väg för dig att gå avgörs egentligen mest av din budget. Om du har möjlighet att anlita en webbyrå som bygger din hemsida från grunden rekommenderar vi det starkt. Hemsidan kommer att bli säkrare, du behöver inte kompromissa med designen och du har full kontroll över koden som utgör hemsidan. Men om din budget inte tillåter det kan ett färdigt tema vara rätt för dig.

Innehåll

En av de största faktorerna som påverkar priset är hur mycket innehåll du bidrar med själv kontra hur mycket som byrån förväntas utveckla. Om du redan har texter, bilder och andra former av innehåll klart kommer prislappen att bli mindre än om byrån ska ta fram även detta. I det fallet att du behöver hjälp med utveckling av innehållet måste du också säkerställa att de byråer du kontakta faktiskt kan göra detta då det inte är alla webbyråer som arbetar med innehåll.

Antalet sidor

Enkelt uttryckt; ju fler sidor desto högre pris. Inte så konstigt egentligen. En större hemsida med flera sidor tar fler timmar att bygga och därmed ökar priset.

Antalet funktioner

Behöver du kontaktformulär? Betalningslösning? Möjlighet för kunder att skapa en profil? Koppling mot sociala medier? Varje funktion som adderas till din kravlista kommer att påverka priset. Därför är det avgörande att du listar vilka funktioner du behöver innan du börjar kontakta byråer för att få offerter eller att du har genomfört en förstudie som definierar detta. Först då är det möjligt för byrån att kunna räkna på ett pris.