Vad gör en digital byrå?

Välkommen till femte delen i vår bloggserie där vi reder ut begreppen och epiteten på byråmarknaden. Dags för den digitala byrån!

Vilken byrå är egentligen inte digital idag? Att tänka digitalt kring marknadsföring är oftast en förutsättning för att lyckas i dagens marknadsföringslandskap. De allra flesta reklam- och kommunikationsbyråerna har digital kommunikation som en del av sitt erbjudande men digitala byråer har ett särskilt fokus på just digitala kanaler. I den ständiga interna kampen om vilket epitet man ska klä sin byrå i har du kanske stött på ”kommunikationsbyrå som tänker digital first” eller liknande.

Många utav de byråerna som idag kallar sig för digitala byråer hette något annat tidigare. De kan ha varit en webbyråer som har utökat personalstyrkan med kreatörer av olika slag. Eller reklambyråer som har kompletterat erbjudandet genom att att anställa utvecklare och andra typer av specialister på olika digitala kanaler.

En fullfjädrad digital byrå kan hjälpa dig med allt från att sätta upp strategier, ta fram kreativa kommunikationslösningar, producera innehåll, distribuera innehållet, mäta och analysera resultat samt använda insikterna från analysen till att skapa ännu bättre kommunikation. Och även om variationen mellan byråernas tjänsteutbud kan vara stor är den gemensamma nämnaren fokuset på digitala kanaler.

Hur arbetar en digital byrå?

I den digitala världen finns lyxen som data för med sig. Data kan genom analys omvandlas till insikter, exempelvis om hur din målgrupp beter sig online. Dessa insikter kan sedan omsättas i strategier som sedermera blir kommunikation på ett eller annat sätt.

Data kan samlas in genom Google Analytics, via dina sociala medier eller andra verktyg som används för att ta reda på hur din målgrupp agerar, vad de gillar och inte gillar osv.

Ett långsiktigt samarbete med en digital byrå innebär en stor fördel. Genom att arbeta metodiskt med att mäta och analysera olika kommunikationsinsatser i digitala kanaler blir du successivt mer träffsäker i din kommunikation. Kommunikationen kan personaliseras alltmer genom att målgruppen segmenteras. Allt tack vare att både du och byrån hela tiden lär er mer om du människorna i målgruppen.

Vilka kompetenser finns på en digital byrå?

Här varierar det mycket, även om det finns en del gemensamt. Tänk dig att en webbyrå och en reklambyrå slås ihop för att sedan anställa specialister på olika digitala kanaler. Där har du bilden av kompetensfördelningen som ofta finns på digitala byråer.

De allra flesta digitala byråer har en liknande uppsättning kreatörer (Art Directors, copywriters, designers osv.) som en reklambyrå, men som har ett digitalt fokus. Till detta tillkommer webbyråns uppsättning (utvecklare,

På byråerna finns också digitala strateger, analytiker och specialister på olika digitala kanaler. Det kan vara specialister på sociala medier, Adwords-specialister, content managers eller SEO-specialister.

Vad ska du tänka på när du anlitar en digital byrå?

Att välja rätt digitalbyrå är ingen lätt uppgift. Det är många parametrar som spelar in och för att lyckas bör du göra din research noggrant.

  • Variationen – Eftersom byråer som kallar sig för digitala kan se väldigt olika ut är det viktigt att du tar reda på inom vilka områden du är i behov av hjälp. När du har gjort det kan du börja ta reda på vilka byråer som kan svara upp mot dina krav. Inled diskussioner med byråer som du tror kan passa uppdraget och ta reda på inom vilka områden de är allra bäst.
  • Håll koll på terminologin – CPO, CPC, programmatic osv. För att lyckas med ditt val av digital byrå är det viktigt att du har koll på språket. När du ser över dina behov kan du passa på att även se över ditt ordförråd. Det har garanterat uppkommit nya termer och uttryck sedan du valde digital byrå senast, som kan vara viktiga att känna till.
  • Håll koll på trenderna – Som med det meste går det trender även i digital kommunikation och marknadsföring. Läs in dig på de senaste trenderna och ta reda på hur byråerna du för diskussioner med ser på det allra senaste. Är de tillräckligt uppdaterade för att ta ditt företag till nästa nivå?