En digital mötesplats i byrådjungeln

Resan började för drygt 2,5 år sedan när Sebastian och Oskar drog igång BONZAI Business Developer. Nu tar duon nästa steg och lanserar AgencyMatch, en digital plattform för uppdragsgivare och byråer att mötas på.

“VI VILL DIGITALISERA OCH FÖRENKLA EN ONÖDIGT KRÅNGLIG PROCESS”

När Sebastian och Oskar startade BONZAI Business Developer hade båda en bakgrund i kommunikationsbranschen. Deras affärsidé, att hjälpa företag att identifiera rätt byrå i byrådjungeln, visade sig ligga helt rätt i tiden. Under åren har BONZAI hjälpt många olika typer av företag att hitta rätt byrå, ett behov som har visat sig finnas i alla branscher. – Det blev snabbt tydligt att många inköpare av byråtjänster upplever byråvalet som både tidskrävande och utmanande, säger Sebastian. Det traditionella sättet att välja byråer är genom långdragna pitchtävlingar och tidskrävande upphandlingar. Kommunikationsbranschen är dynamisk och komplex, och att sätta sig in i vad dagens alla olika byråer erbjuder kan vara en utmaning i sig.

– Tanken på en digital plattform fanns redan i ett tidigt skede, men vi ville först ha ett välfungerande koncept och en inarbetad och beprövad byråvalsmetodik innan en digitalisering var aktuell, säger Sebastian.

EN MÖTESPLATS FÖR BYRÅER OCH UPPDRAGSGIVARE

Såväl inköpare som byråer försöker hela tiden optimera tid, resurser som resultat, men många lägger idag onödigt mycket tid och kraft i byråvalsprocessen. Det är här AgencyMatch kommer att fylla en värdefull funktion. Här kan uppdragsgivare enkelt lägga in sina projekt, som sedan matchas mot de mest lämpliga byråkandidaterna i det aktuella geografiska området.

– AgencyMatch är ett matchningsverktyg för inköp av byråtjänster och fungerar för alla typer av uppdrag inom kommunikation och marknadsföring, säger Oskar. Det var viktigt för Oskar och Sebastian att skapa en plattform som alla parter kan dra nytta av och tjänar på att använda. AgencyMatch har utvecklats tillsammans med både uppdragsgivare och byråer och bakom lanseringen ligger ett gediget grundarbete med djupgående analyser och marknadsundersökningar.

– Vårt mål var att skapa ett matchningsverktyg, ett sorts match.com fast för marknadsföring. Matchningstjänster blir ju allt vanligare, så tajmingen kändes helt rätt, säger Sebastian.

Läs hela artikeln hos Marknadscheferna, klicka här!