Forbes 30 under 30

De är nyfikna, kreativa, drivna och modiga – och de använder sina färdigheter till att starta företag, omforma byråer och innoverar både nya och etablerade varumärken. För sjunde året i rad har Forbes utsett sina 30 personer under 30 år som är banbrytare inom branschen de verkar i. 

Mark Zuckerberg var 22 år när han listades på Forbes 30 under 30-lista. Bara ett år senare listades Zuckerberg av Forbes som en av de 400 rikaste i USA. Så det finns all anledning att hålla kol på personerna på listan om man vill spana in i framtiden.

Listan täcker hela 600 personer i 20 olika branscher. VI har tittat närmre på kategorin Marketing & Advertising och valt ut tre favoriter.

Nadia Masri, grundare av Perksy

Nadia Masri är född i Toronto, men hennes föräldrar kommer från Syrien och Ukraina. Under ett forskningsprojekt vid Harvard University upptäckte Nadia hur svårt det är för företag att förstå sina kunder. 2018 lanserade hon appen Perksy som genom gamification låter användarna tjäna poäng till presentkort genom att besvara undersökningar från företag som Pepsi och Smucker’s. Perksy är särskilt inriktad på att nå Gen Z och millennials. Företagen kan betala upp till $300 000 om året för att få den värdefulla datan från användarna. Varför? Jo, Perksy har upp till 85% genomförda undersökningar i jämförelse med traditionella marknadsundersökningar som ligger på mellan 1 % – 3 %.

www.getperksy.com

Dan Pratt och Todd Saunders, AdHawk

Dan Pratt och Todd Saunders arbetade tidigare i Adwords-teamet på Google. 2015 grundade de AdHawk tillsammans för att förenkla digital marknadsföring för små och medelstora företag genom att använda machine learning. Företaget har dragit in $4,7 miljoner i investeringar, har 60 anställda och förväntas omsätta $1 miljon per månad fr.o.m 2019.

www.tryadhawk.com

Praveen Arichandran, Tesla

Praveen Arichandran är 28 år, men har var bara 25 år när han började som tillväxtchef på Tesla. Efter att ha varit med i ett projekt som utvidgade internet till 35 utvecklingsländer tillsammans med Facebook och BMO Capital Markets, anslöt sig Praveen Arichandran till Teslas ledningsgrupp 2016. Tesla har, utan traditionella marknadsföringsmetoder tagit sig an världen genom en mouth-to-mouth approach och byggt digitala verktyg som belönar ägare som delar Teslas produkter med sina vänner.

Klicka här för att se hela listan.

Vill du fokusera på rätt saker i byråvalsprocessen? Hör av dig!