En fullservicebyrå eller flera specialistbyråer?

Byråmarknaden förändras ständigt i takt med den teknologiska utvecklingen och behoven på kundsidan. Just nu ser vi flera IT- och managementkonsulter köpa upp digitala byråer för att stärka sina erbjudanden. Men vad är egentligen rätt väg att gå? Ska man välja en byrå som kan allt eller fördela sin budget på flera olika specialistbyråer?

Trenden vi ser just nu är att allt fler uppdrag blir projektbaserade. De långa retainer-avtalen blir allt mer sällsynta. Företag som väljer att köpa in byråtjänster baserat på projekt kräver också en högre grad av specialistkunskap. Man vill vaska fram guldkornen på byråmarknaden. Dessutom söker många företag efter mindre byråer för att kunna arbeta agilt och för att slippa att bara bli en kund i mängden.

Som första utgångspunkt kan vi med säkerhet säga att det inte finns någon byrå som är bäst på allt. Att välja en fullservicebyrå som har hand om allt från strategi till produktion och som har kompetens inom flera olika discipliner har sina fördelar och sina nackdelar. En av fördelarna är att arbetet många gånger kräver en mindre insats från dig som inköpare när allt är samlat på ett ställe och du har en kontaktyta i form av byråns projektledare. Dessutom löper du mindre risk att varumärket spretar i olika kanaler och det blir lättare hålla ihop kommunikationen. Ska du starta upp aktiviteter i nya kanaler har du en kort startsträcka då kännedomen om ert varumärke och hur ni kommunicerar redan finns på byrån.

Nackdelen är, som vi var inne på inledningsvis, att en byrå inte kan vara bäst på allt. Därför är det svårt att maximera utfallet av sina investeringar genom att bara använda sig av en fullservicebyrå. Många gånger anlitar fullservicebyråer underleverantörer för sådan kompetens de inte har inhouse, även om det utåt sett ingår i byråns erbjudande.

För den som har ambitionen att säkerställa specialistkunskap inom varje område av sin kommunikation och marknadsföring kan det vara en idé att skapa sin egen byråpark av specialistbyråer med olika spetskompetenser. Utmaningen är då att hålla ihop varumärket i de olika kanalerna och aktiviteterna samt att skapa ett bra arbetsklimat byråerna emellan. Antingen väljer man som inköpare då att själv koordinera detta eller så kan man använda sig av en lead agency med ansvaret att säkerställa att varumärket inte spretar och att arbetet flyter på.

Att sätta ihop sin egen byråpark tar mer tid och kräver mer av dig som inköpare. Men slutresultatet kan också bli riktigt bra med specialister inom varje område. Någonstans får man helt enkelt väga de insatser man lägger ner på att leta upp specialister och få den typen av samarbete att fungera mot tiden man kan spara på att anlita en fullservicebyrå.

Vilken är din väg?

Vill du fokusera på rätt saker i byråvalsprocessen? Hör av dig!