25 % av svenska influencers följare är fejk

Resumé Insikt släppte i veckan en intressant granskning av svenska influencers. I granskningen, Botfabriken – här är fejkföljarna som tar dina annonspengarhar journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg slumpmässigt valt ut 300 influencers som är verksamma i Sverige. Kontona har allt från 5000 upp till flera miljoner följare. De har använt sig av verktyg som IG Audit, HypeAuditor och Socialblade för att få fram antalet fejkade konton och för att undersöka hur tillväxtkurvan på antalet följare sett ut.

Granskningen visar att i snitt 25 % av följarna är fejkade profiler. Att problemet med fejkade och köpta följare är et stort problem har varit känt länge men den här granskningen visar på omfattningen av problemet. Sveriges Annonsörer gjorde för ett par veckor sedan en granskning av Twitterkonton och kom då fram till att 30 % av kontona är  botar.

Att följarna skulle vara köpta är dock inte något som någon av de tillfrågade influenterna vill kännas vid. Flera av de slår ifrån sig kritiken, menar att det måste ha varit något annan som har köpt följare ”för att jävlas” och vill att deras namn plockas bort från granskningen.

Så, vad ska du som annonsör tänka på när du gör samarbeten med influencers? Framför allt två saker:

  • Stirra dig inte blind på antalet följare. Visst, räckvidd är viktigt men den måste vara relevant och du måste nu ut till riktiga personer för att den ska vara värd något.
  • Undersök resultaten från influencerns tidigare samarbeten. Vilket engagemang och vilken konvertering har samarbetena genererat?

Vill du fokusera på rätt saker i byråvalsprocessen? Hör av dig!