Därför måste du anpassa innehållet till en röststyrd värld

Därför måste du anpassa innehållet till en röststyrd värld

Google Home, Amazon Alexa och Microsofts Cortana. De digitala röstassistenterna blir fler, smartare och bättre hela tiden. Voice spås av många experter bli en av de hetaste trenderna inom marknadsföring 2019. Därmed blir det förmodligen också en av de största utmaningarna för dig som jobbar med marknadsföring. Men vad är allt fuzz om? Här är tre fakta som visar varför det är hög tid att ta voice på allvar.

1. 50 % av alla sökningar kommer att göras med rösten år 2020

Ingen liten siffra. Det gäller verkligen att innehållet på webbplatsen är anpassat efter hur människor gör sökningar med rösten. Sökningar som görs med rösten är i regel längre än textbaserade sökningar och består i högre utsträckning av direkta frågor (vad, vem, hur, när osv). Kolla sökstatistiken för sådant som berör din bransch och skapa innehåll som besvarar frågor på ett naturligt sätt. Röstsök handlar inte om nyckelord på sättet som SEO gör, snarare om semantik och att sätta svaret på frågan i en kontext. Din FAQ är alltså en potentiell guldgruva!

2. 30 % av alla sökningar som görs 2020 kommer att ske utan en skärm

Det räcker inte att ditt innehåll är anpassat efter att sökningen görs med hjälp av rösten. Det måste också vara anpassat för att läsas upp av en röstassistent. Numera kan du märka innehåll som är anpassat för att läsas upp av röstassistenter. Märkningen kallas Speakable och är utvecklad och Google och schema.org.

3. 50 % av konsumenterna V-handlar 2022

Voice Commerce, eller V-handel spås öka dramatiskt. Enligt Greg Melich på den amerikanska researchbyrån MoffettNathanson liknar kurvan för köp som görs med rösten kurvan för mobila köp för sju år sedan. Och vi vet ju alla hur mycket vi handlar med mobilen idag jämfört med för sju år sedan. Melich menar att upp emot 50 % av de amerikanska konsumenterna kommer att göra köp genom V-commerce år 2022.

Vill du fokusera på rätt saker i byråvalsprocessen? Hör av dig!