Fyra trender inom e-handel att hålla koll på 2019

E-handeln i Sverige växte under 2018 med ca 15 % till 77 miljarder kronor (E-barometern), och någon inbromsning i tillväxten syns inte till. Men utmaningarna för att få ihop en e-handelsupplevelse som motsvarar konsumenternas förväntningar är många. Det gäller att möta kunden med rätt kommunikation i rätt kanal och vi rätt tidpunkt. För att göra det finns olika verktyg. Några trender vi tror blir stora under 2019 hittar du här nere.

Omnikanal och personalisering

Företag som investerar i och lyckas med personaliserade kundresor som sträcker sig över alla touchpoints en kund har med ditt företag har en ljus framtid. En studie från Epsilon visar att 80 % av konsumenterna är mer benägna att köpa från företag som erbjuder personaliserade upplevelser.

En annan studie som har genomförts av Evergage visade att 98 % av de intervjuade marknadsförarna menade att personavisering hjälper till med utvecklingen av kundrelationen.

Men det finns en enorm utmaning. Nämligen att synkronisera alla kanaler:

  • Bara 27 % av marknadsförarna i studien synkroniserar hälften eller fler av sina kanaler
  • 46 % har bara lyckats koppla ihop ett fåtal kanaler
  • 27 har inte kopplat ihop några av sina kanaler.

Detta innebär att det finns stora möjligheter just nu att ta täten i personaliseringsracet!

QR-koden kommer tillbaka på riktigt

QR-koden såg dagens ljus redan 1994 men har aldrig riktigt slagit igenom på bred front. Användningen har förvisso vuxit senaste åren men det har fortfarande funnits en del hinder. Dessa ser nu ut att försvinna.

Sedan både Apple och Android gjort det möjligt att scanna QR-koder direkt med kamerans mobil utan att behöva använda en särskild app är det upplagt för QR-kodens riktiga boom. Vi ser de på de eldrivna sparkcyklarna från Voi och Lime, på fakturor och för utökad säkerhet i BankID:s app.

För handeln innebär det nya möjligheter för hur man kan visa produktinformation och koppla ihop kundresan. Konsumenter kommer exempelvis att kunna scanna en QR-kod med sin mobil  i en butik för att få upp mer information en specifik produkt, spara produkten i en önskelista och slutföra köpet online. Dessutom öppnar det upp nya möjligheter för virtual och augmented reality.

Det finns studier som visar på att 20 % av köp som sker online faktiskt började med ett besök i en fysisk butik. Det är en siffra som verkligen visar potentialen i QR-koden, om den används på rätt sätt.

Chatbottar

Chattbottar imiterar mänsklig intelligens genom att tolka och förstå kundens frågor och hjälpa de att genomföra ett köp. Du kanske tror att chattbottar är extremt svåra att utveckla och att bara gigantiska företag med lika gigantiska budgetar kommer att kunna utveckla de. Men det är faktiskt inte så svårt. Genom att använda öppna plattformar för chattbottar kan du relativt enkelt skapa din egen bot (Anna kanske?) utan ett stort utvecklingsteam. 

Facebook jobbar stenhårt för att bli det självklara valet när det kommer till kommunikation mellan kunder och företagens virtuella assistenter. Här kan du läsa mer om vilka möjligheter som finns med Facebooks Messenger för företag: https://developers.facebook.com/docs/messenger-platform

Köp direkt i sociala medier

Varför nöja sig med att sälja annonser som driver trafik till en sajt när man kan erbjuda e-handlare möjligheten att sälja direkt på Instagram?

Instagram jobbar för fullt på möjligheten att göra Instagram till en komplett shopping-app och redan nu kan e-handlare presentera produkter med bilder, information och pris.

I Kina handlar redan 55 % av användarna på sociala medier direkt på en social plattform. Och visst är det smidigt? Istället för att behöva gå via e-handlarens sajt sköts transaktionen direkt på Facebook eller Instagram.

Detsamma gäller olika meddelandeappar, som Facebook Messenger eller WhatsApp. Dessa förväntas också att erbjuda köp direkt i appen.

Vill du fokusera på rätt saker i byråvalsprocessen? Hör av dig!