Byråboom – antalet nya byråer exploderar

En granskning gjord av Resumé Insikt visar att antalet nyregistrerade bolag i kommunikationsbranschen är nästa tre gånger som många som för 20 år sedan. Vad innebär det för dig som inköpare av byråtjänster?

1999 registrerades 276 aktie- och kommanditbolag med SNI-koderna reklambyrå, mediebyrå och PR-byrå. 2018 registrerades 764, en ökning med nästan 275%. Antalet nya bolag varierar lite från år till år (2016 peakade med 887 nystartade bolag), men trenden är tydlig: Branschen växer så det knakar. 

Detta sker samtidigt som vi ser en trend att fler företag väljer att flytta in resurser och skapa egna inhouse-byråer. Tele2, Ica och Oatly är några exempel på företag som har valt att anställa i stor utsräckning, snarare än att köpa in tjänster från byråer.

Att antalet byråer trots allt växer tror vi beror på flera olika saker. Bland annat ser vi en oerhört mycket mer diversifierad byråmarknad idag än för 20 år sedan. Antalet mindre specialistbyråer har blivit fler och variationen är större, särskilt på grund av den digitala utvecklingen. 

Behovet av fullservicebyrån finns fortfarande, men det ser ut att bli tuffare när konkurrensen hårdnar. Det märker vi också på hur byråer skruvar sina erbjudanden. 

Att antalet byråer växer på en marknad som redan är svårnavigerad för inköpare innebär större utmaningar för den som vill göra riktigt vassa byråval. För att skapa de bästa förutsättningarna för ett riktigt bra byråval behöver man göra mer research, både internt för att kartlägga behov men också för att matcha relevanta byråer mot de behoven. 

Vill du fokusera på rätt saker i byråvalsprocessen? Hör av dig!