Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat – Så många når du med annonsering
Optimering av mediebudgeten är en av de största utmaningarna som en marknadschef har och annonsering i sociala medier är ofta en ansenlig bit av kakan. Det gäller att ha koll på målgruppen, var de finns och hur de beter sig. Hootsuit och We are social tar löpande fram siffror för hur vi svenskar använder internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet. Siffrorna nedan kommer från rapporten Digital in 2019.
Facebook fortfarande störst
Du har kanske hört om Facebook-döden? Visst, det har pratats om det men det är lång ifrån sanningen. Med 6,5 miljoner aktiva användare månatligen är Facebook fortfarande det överlägset största sociala mediet i Sverige. Faktum är att hela 77% av befolkningen över 13 år kan nås med annonsering på Facebook.
Instagram är näst störst med 4,9 miljoner aktiva användare varje månad, vilket motsvarar 58% av befolkningen över 13 år. På tredjeplats kommer Snapchat på 3,45 miljoner, sedan LinkedIn (3,40 miljoner) och på femteplats Twitter (1,20 miljoner).
Instagram störst bland kvinnor
Det skiljer sig en hel del i könsfördelningen hos användarna av olika sociala medier. Twitter sticker ut som plattformen med störst skillnad i användning mellan könen. 71% av användarna är män. På Facebook är det mer jämnt, 49% män och 51% kvinnor.
Instagram är kanalen med den största andelen kvinnor (55%). Användarantalet på Instagram växer dessutom stadigt med 2,1% per kvartal.
För att lyckas med annonsering i sociala medier gäller det att ha koll på siffrorna. Vill du lära dig mer? Här kan du ladda ner hela rapporten: https://hootsuite.com/resources/digital-in-2019-q2-update