Välja reklambyrå – Här är 5 saker du ska tänka på

Hur ska man hitta rätt när de flesta reklambyråerna säger att de kan och gör allt, oberoende av kanal, alltid med utgångspunkt i ditt företags unika behov och med din målgrupp i fokus? Vi hoppas att de här fem tipsen ska hjälpa dig en bit på vägen mot ditt val!
Kreativa processer
Förmågan att lösa problem och skapa resultat genom kreativa idéer kommer inte av sig själv. De flesta byråer använder sig av olika kreativa processer för att åstadkomma detta. Processen bör vara driven av insikter kring din målgrupp och därför krävs oftast någon form av insamling av dessa insikter som en del i processen. För att samarbetet ska bli fruktbart behöver du förstå och ha en genuin tro på byråns kreativa process innan ni sätter igång med arbetet.
Byråns storlek
Hur viktig byråns storlek är avgörs främst av vilka resurser ditt uppdrag kräver. Byrån ska vara stor nog att kunna hantera ditt uppdrag vid varje givet tillfälle. Samtidigt vill du inte en för liten kund hos byrån för att säkerställa att du får rätt attention.
Kompetensfördelning
Enligt P&G:s varumärkeschef Marc Pritchard ska byrån bestå av 75 % kreatörer, dvs. art directors, copywriter, designers, creative directors, fotografer, illustratörer etc. Resterande 25 % ska vara strateger, projektledare, produktionsledare, planners osv. Även om det inte finns en magisk gräns finns det anledning att satsa på en byrå som lägger tyngden på kreatörer. Det är trots allt den kreativa outputen som är kärnan i reklambyråns erbjudande. Samtidigt får du inte glömma att strukturerade och tillgängliga projekt- och produktionsledare avgörande för att ro projektet i hamn.
Erfarenhet
Har byrån erfarenheten som krävs för att förstå dina produkter, varumärken, målgrupper och dess beteenden? Branscherfarenhet kan vara viktigt men behöver inte vara avgörande. Det viktiga är att byrån verkligen förstår dina utmaningar. Att välja en byrå bara baserat på att de har arbetat med kunder i din bransch är ett stort misstag. Byråmarknaden är oerhört dynamisk. Kompetens flyttar på sig hela tiden och sannolikheten att de casestudier du får presenterade för dig är utförda av den arbetsgruppen som byrån föreslår till dig är relativt liten. Därför kan det sannolikt också vara så att byrån har rekryterat personer med erfarenhet som du behöver, trots att detta inte går att utläsa på byråns hemsida. Detta har vi skrivit mer om här.
Kultur
I slutet av dagen är det människor du arbetar med, inte en byrå. Människorna på byrån utgör kulturen och för att ni ska få till ett bra samarbete behöver du gilla kulturen på byrån. I en byråvalsprocess ska du därför alltid boka möten hos byråerna. Be om en rundtur och träffa människorna, även om de inte ingår i en tilltänkt arbetsgrupp. Då får du en chans att se hur de har det på sin arbetsplats och det ger dig en känsla för vilka människorna på byrån är.