
Hälften av marknadscheferna anser att det är svårt att veta vad olika byråer egentligen gör
Nyligen genomförde vi en undersökning där femtio marknadschefer inom olika branscher har svarat på frågor om byråval. På frågan om vilka som är de största utmaningarna med byråval angav hälften att de anser att det är svårt att veta vad olika byråer egentligen gör för att alla verkar göra allt idag.
I en bransch vars syfte är att hjälpa företag att bli bättre på att kommunicera är den siffran ganska nedslående. Varför misslyckas byråer så ofta själva med sin kommunikation?
Det finns såklart många exempel på byråer som är väldigt duktiga på att berätta konkret vad det är de gör. Men bevisligen finns det också många som behöver arbeta på sin egen kommunikation. Vissa kanske skulle hävda att det beror på att marknadscheferna inte är tillräckligt insatta i branschen men då är man fel ute. Att anpassa budskapet efter sin målgrupp är trots allt ganska standard.
Ja, det är en stor utmaning att kommunicera komplexa konsulttjänster på ett sätt som alla ska förstå. Men samtidigt borde just reklam- och kommunikationsbranschen vara särskilt bra på detta.
Epiteten är många; reklambyrå, kommunikationsbyrå, digital byrå, creative agency, designbyrå, varumärkesbyrå, contentbyrå, mediebyrå osv. Så vad skiljer en contentbyrå från en reklambyrå? Ibland allt, ibland inget skulle vi vilja påstå. Och det är just därför det inte räcker att googla efter ett visst epitet när du är på jakt efter ny byrå. Epitetet ”digital byrå” är särskilt besvärande, för vilken byrå har inte med sig ett digitalt tänk idag?
45 % av respondenterna angav att en annan av de största utmaningarna med byråval är att det tar mycket tid om man ska göra ett noggrant val. Om vi får spekulera lite så skulle vi säga att detta hänger ihop med byråernas oförmåga att kommunicera vad det egentligen är man gör.
Hur ska du göra om du vill hitta rätt byrå på ett tids- och kostnadseffektivt sätt?
Anlita BONZAI såklart! Nu ska vi vara så tydliga och konkreta som möjligt. Vi kan hjälpa dig med:
- Att ta fram en brief, kravprofil och en byråvalsprocess som är anpassad efter vilken typ av byrå du är i behov av
- Att hitta rätt kandidater till din byråvalsprocess
- Att skapa ett genomtänkt beslutsunderlag som hjälper dig att fatta rätt beslut