ODV på frammarsch
En studie som nyligen genomförts av IAB (Interactive Advertising Video visar bl.a att Original Digital Video (ODV) växer kraftigt i USA. ODV definieras som annonsstöttat och professionellt producerat innehåll som är gjort endast för digital distribution. Till ODV räknas alltså inte premiumtjänster som Netflix och HBO eller innehåll som är gjort både för linjär TV och online.
Studien baseras på över 2000 intervjuer online och undersöker hur amerikanernas online-videovanor ser ut samt hur attityder till olika kategorier av varumärken ser ut beroende på vilken typ av videokonsument man är.
86 miljoner amerikaner konsumerade ODV 2017. Det är 32 % av den totala befolkningen över 13 år.
Att digital annonsering i form av video växer och kan vara enormt effektivt om det utförs på rätt sätt har nog inte undgått någon som arbetar med marknadsföring. Den här studien ger några intressanta hintar om attityder som är viktiga att tänka när man utformar strategin för rörligt.
Till att börja med visar det sig att 45 % av ODV-konsumenterna är så kallade ”Brand Seekers” – konsumenter som är nyfikna på att lära sig om nya varumärken och som föredrar att kommunicera direkt med ett varumärke. Dessa ”Brand Seekers” tycker om reklam som är rolig och informativ. Det finns alltså en stor möjlighet för varumärken som vill inleda en dialog med sin målgrupp om man lyckas tillfredsställa de här behoven.
Mer än 90 % av videorna upptäcks genom sociala medier eller andra contentflöden, 8 % genom sök och 2 % kommer från direkta delningar som e-mail.
Inte helt förvånande är mobilen (44 %) och surfplattan (20 %) de största plattformerna för ODV. Som skapare av reklam avsedd för ODV är det alltså viktigt att tänka mobile first.
Du kan läsa studien i sin helhet här.
Behöver du hjälp med utveckling, strategi eller produktion av rörlig bild men har svårt att veta vilken byrå som är rätt för just dig? Hör av dig till oss!