Digital kompetens, enligt kunderna

I förra veckan skrev vi om proaktivitet, som står högt på listan på saker som kunder efterfrågar hos byråer. Regi undersöker detta varje år i Årets Byrå. Årets Byrå är nordens största studie av kommunikationsbranschen som i år genomförs för 19:e gången.  Proaktivitet har länge legat högst på listan över vad kunderna anser att byråerna behöver förbättra.

Men förra året hände något. ”Digital kompetens” passerade ”proaktivitet”. I år ligger ”Digital kompetens” återigen topp 3 på listan över förbättringsområden, vilket uppmärksammades i Resumé av Pia Rehn som är VD på Regi.

Men hur definieras då digital kompetens?  I studien har Regi definierat ”Digital kompetens” såhär: ”Byråns förmåga att hålla sig uppdaterad kring den digitala utvecklingen och förstå kommunikation i digitala kanaler samt tillämpa digitala lösningar på ett optimalt sätt”

Enligt kunderna finns det främst fem olika saker som kännetecknar digital kompetens:

1. Trendspanar och ligger i framkant
2. Erbjuder bredd och helhetsperspektiv
3. Teknisk förståelse och kompetens
4. Kunskap om målgrupper
5. Strategi och rådgivning

Detta är såklart intressant ur flera olika perspektiv. Ur ett byråvalsperspektiv är det intressant för att det visar på hur många olika saker man kan lägga in i ett begrepp. Därför är det extra viktigt att du som inköpare av kommunikation definierar vad du menar med ”digital kompens”. Med en tydlig definition blir det enklare att skapa en kravprofil som låter dig göra en relevant bedömning av vilka byråer som är aktuella att träffa och ta in förslag från. Att du också anger din definition i din brief hjälper byråerna att förstå vilka dina behov är och vad du behöver.

Detta är en sanning för många olika begrepp, så när du sitter och skriver din brief och skapar din kravprofil, var extra noga med tydligheten för att undvika förvirring kring begrepp.

Vill du fokusera på rätt saker i byråvalsprocessen? Hör av dig!